tisdag 14 augusti 2012

Dinkelbröd med lingon

Ny favorit bland bröd. Blandar fördegen kvällen innan och låter den gotta sig i kylen över natten och sedan är det bara att baka på morgonen. Tog med mig till kollegorna på veckofrukosten och det blev godkänt. Först gången använde jag lingonsylt istället för lingon vilket jag tycker fungerar bra det med. Jag äger inga jäskorgar så jag använde mig av skålar som jag lagt kökshanddukar i och pudrat med mycket mjöl.


Fördeg:
5 g jäst
200g vatten
250 g vetemjöl

dag 2
Degen från igår
10 g jäst
500 g vatten
450 g dinkelmjöl
300 g vetemjöl
15g olivolja
100g lingon
30 g honung
30g salt

Blanda fördegen och täck med plastfolie och ställ i kylen över natten alternativt i 8 timmar.

Ta fram assistenten och häll i fördegen, jäst, mjöl, vatten, olivolja och honung. Arbeta i maskin i 10 minuter. Tillsätt saltet och arbeta i ytterligare 5 minuter, blanda ner lingonen och låt degen vila i 30 minuter. Forma degen till tre runa bollar och lägg i varsin jäskorg/skål med kökshandduk. Glöm inte att pudra mycket mjöl så att degen släpper när du vill slänga in den i ugnen. Låt jäsa i två timmar.

Sätt ugnen på 250 grader och sätt en långpanna nederst i ugnen. Stjälp upp bröden på plåt, snitta dem med en vass kniv och släng i dem i mitten på ugnen, häll en kopp vatten på den tomma långpannan. Sänk temperaturen till 200 grader. Släpp ut ångan efter 20 minuter och placera då en termometer i ett av bröden på det tjockaste stället. Ta ut bröden när innertemperaturen visar 98 grader (ca 35 minuter).



Inga kommentarer: