söndag 22 november 2009

Det fantastiska brödet

I onsdags bjöd Clara på potatis- och jordärtskockssoppa som toppades med pepparrots creme fraiche, vitlöksolja och ruccolasallad. Det var mycket gott, till soppan hade hon bakat "det fantastiska brödet" som kommer ifrån Annas kokbok. Jag tyckte brödet var så gott så jag var tvungen att testbaka det själv.

5dl fingervarmt vatten
1dl mjölk
25 g jäst
2 tsk salt
1 msk honung
12½dl vetemjöl
+ mjöl till utbakningen

Smula ner jästen i en bunke, lös upp med vattnet, tillsätt sedan salt, honung och mjölken.
Häll sedan i mjölet. Arbeta snabbt ihop degen med träsked eller liknande. Degen är LÖS och då menar jag jätte lös, bli inte orolig. Strö lite mjöl över degen och täck med bakhandduk och låt jäsa i 1-1½ timme.
Värm ugnen till 250 grader. Täck 2 plåtar med bakpapper. Strö ca ½ dl vetemjöl på bakbordet. Tippa efter jäsningen försiktigt ut degen på det mjölade stället- Knåda inte. Jäsbubblorna skall vara kvar.
Strö ytterligare lite vetemjöl över degen. Platta ut hela degen lite försiktigt med handen. Skär snabbt degen i 6-7 cm smala remsor. Dela sedan varje remsa i 2-3 delar på snedden. Brödet behöver inte få samma form på varje del, bara de har ungefär samma storlek.
Lägg bitarna på plåten. In i ugnen i ca 14-18 min. Låt bröden svalna utan handduk så blir skorpan frasig och fin!


2 kommentarer:

Bröd recept sa...

Ser gott ut..kanske man får pröva på?
fin blogg :)

Anonym sa...

Detta bröd har jag gjort många gånger och jag lovar, det är jättegott!!!