söndag 19 februari 2012

Cannelloni med svarta linser och jordärtskockssås

Blev övertalad att köpa svarta linser och när jag kom hem med dem visste jag inte vad jag skulle laga av dem. Fick då detta tipset av Emma och det blev riktigt gott. Det blev 14 rullar av 400g färska lasagneplattor och jag fick en del fyllning över. Till matlagningen hade jag glömt att köpa valnötter så de fanns inte med. Jag tillsatte även lite extra krydda i form av timjan och en näve trattkantareller. Ett tips är att vara försiktig med enbären om du inte vill att det skall smaka för mycket gin och skog. Jag använde den överblivina fyllningen som basen i en matsallad där jag tillsatte soltorkadtomat, bladspenat, granatäpple och feta ost. 


1,5 dl valnötter
300-400 g färska lasagneplattor
4-5 jordärtskockor
200 g champinjoner
7-8 enbär
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
rapsolja och smör
2 dl svarta linser+2 dl matvete (kokas)
1 dl rödvin
salt och svartpeppar
4 dl vispgrädde (jag använde matlagningsgrädde)


Rosta och mortla valnötterna. Blötlägg lasgneplattorna. Skala och koka jordärtskockorna ca 15-20 min. Hacka svamp och mortla enbären fint. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs löken, lägg i linser och matvete. Stek svampen. Blanda i linsblandningen i svampen. Tillsätt vin, kryddor och till sist valnötter. Sätt ugnen på 200 grader. Mixa jordärtskockorna med stavmixer, sätt tillbaka dem på plattan och tillsätt grädde, salt och peppar. Låt koka upp. Fyll plattorna med linsblandningen, rulla ihop och lägg tätt i en form. Häll över jordärtskockssåsen. Gratinera i ugn 15-20 min. Servera med en sallad.




1 kommentar:

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Det ser riktigt gott ut! Vegetariska recept är jag själv otroligt dålig på men jag försöker bättra mig och äta minst 1 dag i veckan helt köttfritt. Trevlig blogg, tack för titten:)