lördag 6 mars 2010

Rågbullar

Det är svårt att motstå nybakt bröd, jag brukar frysa de bullar jag inte äter eftersom jag inte gillar torrt bröd, sen tar jag upp dem styckvis och värmer dem i micron sen blir det frukost eller som energitillskott under föreläsningar. Eftersom rågmjölet skållas i detta recept blir bullarna saftiga och smular mindre.

18-20 st

5 dl vatten
1½ dla vetakli
3 dl fint rågmjöl, fast jag använde mig av grovt
½ dl olja
50 g jäst
½ dl vatten
2 tsk salt
1 msk mörk bröd sirap
1 msk malda blandade brödkryddor, jag använde fänkål och anis
8 dl vetemjöl

Blanda vetekli och rågmjöl, värm vattnet tills de sjuder häll det sedan på mjölblandningen. Rör om och blanda ner oljan, täck över bunken och låt massan kallna till 37 grader.

Smula sönder jästen och rör ner i ½ dl ljummet vatten, rör ner i det skållade mjölet och tillsätt salt, sirap, brödkryddor och nästan allt mjölet. Arbeta degen tills den släpper bunkens kanter. Täcker över med bakduk och låt jäsa till dubbel storlek ca 30-40 minuter.

Ta upp degen och arbeta den smidig på bakbordet med de sista mjölet. Dela i mindre bitar och rulla degen till bollar, platta ut dem och lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 30-40 minuter. Grädda sedan bullarna i mitten av ugnen på 250 grader i ca 10 minuter.


Inga kommentarer: