tisdag 12 april 2011

Tabouleh

Börjar kunna sitta ute på balkongen nu och äta kvällsmat solen står på, det är fint. Jag hittade en mango på gatan härom dagen och tog hem den för att göra smoothie, köpte citron och frysta hallon samt yoghurt för att ha i. Dock blev de inget bra smakade inte mango då den inte riktigt finfördelade sig tillräckligt, synd. Men jag hade mycket citron kvar så jag tänkte att jag äntligen skulle göra tabouleh som jag tror är en libanesiskt rätt, har ätit den på Falafel nr 1 Meze bakom lilla torg på Engelbrektsgatan. Jag hade även mycket persilja i frysen sedan jag lagadebulgursalladen för någon vecka sedan. Försökte hitta bra recept men blev inte riktigt klok på vilka proportioner som gällde. Så jag gjorde lite på känn.

2 dl bulgur, koka enligt anvisningar.
ca 2 dl hackad blad persilja
2 salladslökar
3 tomater
olivolja
en halv citron
salt
peppar

Finhacka tomat, persilja och lök, jätte finhacka menar jag här. Blanda med den avsvalnade kokta bulgurn, häll på citronsaft och olja samt salt och peppar. Smaka av och avgör själv om du villa ha mer av något. Låt stå en timme kallt för att smakerna skall gotta till sig. Svårt och avgöra hur många personer som det räcker till men jag skulle tippa på ca 3 möjligtvis 4 beroende på tillbehör. Jag stekte lite kyckling som jag kryddat med kanel, ingefära, gurkmeja, chili och salt. Jag gjorde även en sås på gräddfil och vitlök samt salt och peppar. Mycket gott, kommer göra merav denna fräscha sallad.


2 kommentarer:

Simon sa...

Tack för reseptet, ser mycket läckert ut!

Anonym sa...

Detta är ingen tabouleh! snarare som en bulgursallad! Det är aldeles för lite persilja o för mycket bulgur i receptet!