lördag 29 oktober 2011

Hemmagjord dunderglögg

Blossaglöggen är beställd men inte uthämtad, jag har haft svårt att tänka verkar det som. Nu nöjer jag mig inte detta år med att endast köpeglögg utan satte en egen sats av Göteborgs postens "Dunderglögg" Sörjan skall stå mellan 3-6 veckor och kan sedan drickas tillsammans med pepparkakaor och lussekatter. Det tog ett tag innan jag hittade svagdricka i affären. Den står nämligen bland cidern och det var för mig inte logiskt. Jag ändrade visserligen lite i kryddmängd och så i förhållande till orginalreceptet. Det är hög tid för dig med att sätta till en sats. Om du glömmer eller inte hinner så finns denna snabba variant av egengjord glögg. För fler tips, kolla här.

5 liter svagdricka blandas med:
5 skivade råa potatisar
1 dl nejlikor
½ dl kardemummakärnor
2 kanelstänger
5 cm färsk ingefära
350 g russin
2 kg socker

Blanda allt och täck med plastfilm som du gör små hål i. Rör om två gångern per dag de första veckorna sedan någon gång i veckan. Tappa upp glöggen på rengjorda flaskor detta gör du genom att använda en hävert - en slang som gör så att du slipper få med bottensatsen.

Så här ser det ut i mitt kök just nu:






4 kommentarer:

martin sa...

hej julia,

jag googlade efter glöggrecept och hamnade här i din blogg - jag gillar den!

jag antar att det egentligen är lite sent att göra glöggen nu, men det kanske kan vara värt ett försök ändå. hur länge tror du att den håller, väl tappad på flaska?
om inte så är det väl ok att dricka glögg även i januari?

lycka till med maten!

/martin

Julia sa...

Hej! Vad roligt att googlesök skickar folk vidare hit! Gällande glöggens hålbarthet så vet jag av egen erfarenhet att den håller länge. Jag fick en flaska hemmagjord glögg av en vän nyår 09 och drack den först i november i år och det var inget fel på den. Jag antar att allt socker gör att drycken håller sig. Med andra ord är det inte försent att sätta en sats.

Lycka till!

Anonym sa...

Hej! Tänkte prova ditt glöggrecept, låter supergott! I originalreceptet står det att man ska i ha jäst,?! Funkar det bra utan??
Med vänlig hälsning, Ann-Charlotte

Julia sa...

Ann-Charlotte du behöver jästen för att det skall bildas alkohol. Det kommer inte smaka något av jästen för sockret "äter" upp den om så bildas alkohol. Jag hade inte vågat att göra utan jäst.