torsdag 13 oktober 2011

Tema: Rotfrukt

Livet handlar om att prioritera och då jag denna månaden valde att lägga största delen av lönen på kläder och skor fick matkassen ett annat innehåll. Men bara för att jag kom billigt undan tänker jag inte äta tråkigt. Det blir en vecka med tema rotfrukt som konsekvens av mina prioriteringar.

Sista rycket gjordes på lotten och en hel del jordärtskockor grävdes upp och lades i min kyl. Har också fått ansvar för årets skörd av svartrötter som jag än inte vet hur jag skall tillaga.

Tema rotfrukt idag blir rotfruktsgratäng.

Du behöver:
3-4 potatisar
4 jordärtskockor
1-2 morötter
2 palsternackor
1 stor gul lök
2-3 dl matlagningsgrädde
1 chili
Timjan, helst färsk
2 klyftor vitlök
lite riven ost

Skiva rotfrukterna tunt. Jag använde mig av rivjärnet och fick fina skivor. Hacka chili och lök fint. Blanda allt ihop i en bunke. Lägg ett lager av ingredienserna i en ungsfastform. Häll på salt, timjan och pressa en vitlöksklyfta. Lägg ett lager till och gör samma sak med salt, timjan och vitlök och avsluta sedan med ett sista lager och toppa med ost. Häll på grädden och spara lite och häll på efter 25 minuter. In i ugnen på 225 grader och låt den stå ungefär 40-45 minuter eller tills att rotfrukterna blivit mjuka. Servera med korv eller något annat som du gillar.



Inga kommentarer: