onsdag 12 november 2008

Onsdagstipset

Idag har jag silat julsnappsen, kladdigt och lite komplicerat men det
luktar underbart. Nu skall den stå ytterligare 3 veckor innan den skall drickas. Blossa 08 glöggen var jag tvungen att smaka och den var ett mycket bra köp.

Alkohol i all ära men veckans onsdagstips skall handla om det motsatta. Alkoholfria drinkar! Det finns lägen då det inte passar att dricka/bjuda på alkohol. Istället för att ta fram läsken tycker jag man kan lägga lite tid på att fixa en drink utan sprit. I samband med detta onsdagstips passar jag på att rekommendera boken "1001 cocktails" som innehåller alla klassiska drinkar samt en mängd alkoholfria drinkar, alltid något nytt att prova.


En av drinkarna från boken som jag testade i helgen var: Grapefruit cooler (dock glömde jag köpa mynta, använde lite apelsinjuice istället)

6 glas
50 g mynta
2 mått sockerlag
5 dl grapefruktjuice
4 mått pressad citron
Krossad is
Kolsyrat mineralvatten

1 Stöt de färska myntabladen i en liten skål med sockerlagen.
2 Låt stå minst två timmar, stöt den några gånger under tiden.
3 Sila över i en bringare och häll på med grapefruktjucie och pressad citron. Låt stå kallt ytterligare 2 timmar eller fram tills att drinken skall serveras.
4 Fyll glasen med krossas is, fördela blandningen i glasen och fyll upp med mineralvatten.

Lycka till!

Inga kommentarer: