fredag 25 februari 2011

Bullar och saft!

Då var det dags att äntligen koka saft på bären som jag fick av mina föräldrar för över ett år sedan, när jag ändå var igång satte jag till en sats med kanelbullar. Receptet till saften tog jag från Leila Lindholms bok a piece of cake. Som en husmor har jag fejjat och kokat hela dagen men med välförtjänta pauser framför tv-spelet med kaffe och praliner som energihöjare. Det är sådana här dagar som får mig att le lite större, när lägenheten luktar kanelbulle och dammet flyttat in i damsugarpåsen.

Svartvinbärssaft:
1 liter bär
1½ l vatten
3 dl socker
1 tsk citronsyra

Stöt bären med en potatisstöt, tillsätt 1 l vatten och koka upp i 10 minuter. Ta bort skummet. Sila saften och blanda i socker och citronsyra. Blanda i de sista vattnet (5 dl) och koka långsamt upp saften. Häll på rena flaskor och förvara kallt.


1 kommentar:

jenny sa...

Bullarna ser helt underbart goda ut!