torsdag 13 oktober 2011

Mättande sallad

Skulle som vanligt bara handla två saker i affären när jag kommer hem med fikon, feta ost och lite annat smått och gott då jag kommit på i affären att jag var sugen på en lite "roligare" sallad. Improviserade med det jag hade hemma och fick till en mättande sallad som jag åt med pannerad strömming.

4 port

1/4 rödkålshuvud
1 stort päron
200 g feta ost
1 rödbeta
4 fikon
2 tomater
1 näve med valnötter

Strimla kålen, skiva päronet och låt kärnorna vara kvar de märks ändå inte, skär fetaosten i kuber, riv den råa rödbetan på rivjärnet, skiva fikonen, dela tomaterna. Lägg alla ingredienser på fyra tallrikar och toppa med valnötter. Blandar man dem i en skål färgar rödbetan lätt av sig och allt blir rött. Ringla över olivolja och servera med den nypanerade strömmingen. Mumma enligt mig! Även smidigt som matlåda.



Inga kommentarer: