lördag 29 oktober 2011

Murgh Makani

Letade efter vegetariska indiska recept som jag käkade för ett år sedan. Det var svårare än jag trott tills jag kom in på denna sida och How To Make Murgh Makhni: är en pedagogisk matlagningsvideo som guidar dig genom hela procceduren. Murgh Makani är en smakrik curry med tomatbas. Nu är inte detta recept vegetariskt så jag gjorde om det lite genom att utesluta kycklingen och ersätta med hemmagjord paneer som är en typ av cottage cheese, jag var inte riktigt nöjd med receptet så jag lägger inte upp det. Skall testa ett annat nästa gång. I stora drag går det ut på att man kokar upp fet mjölk med vinäger eller citronsaft ev yoghurt och sedan skär sig blandningen och en ostmassa flockar sig. Massan silas och pressas för att sedan kylas och skärs sedan i kuber.

För att fylla ut grytan lite strimlade jag även ner en paprika. Curryn serverades med Naan och en variant av byriani. Allt toppades med hackad koriander.

Inga kommentarer: