tisdag 10 maj 2011

Asiatisk gurksallad

Sanna kom över på mat och jag slängde ihop en wook på de grönsaker som fanns i kylen, morötter, vitkål, paprika, vårlök, vitlök, sesamfrön, sockerärter och ingefära + nudlar. Istället för kött testade jag Anna Skippers sojastrimlor "beefstyle" och var kanske inte imponerad men det funkade. Som tillbehör hade jag en nyinhandlad annans och mangochilisås samt hackade jordnötter. För att göra måltiden lite roligare serverade jag även gurksallad till samt dumplings. Receptet till salladen hittade jag på nätet för ett bra tag sedan och sedan dök den upp i kokboken "fem asiatiska kök" som jag köpte på bokrean. Jag gjorde bara halv sats då vi bara var två personer. Salladen kommer vara en ny favorit.

För ca 4 personer, som en sidrätt
1 gurka
1 vitlök, pressad
2 msk sesamolja
2 msk risvinsvinäger el vitvinsvinäger
1/2 tsk salt
1/2 tsk strösocker
rostade sesamfrön

Jag hyvlade gurkan med mitt specialredsakp som jag köpt i Indien, jag kommer återkomma senare till detta verktyg. Det viktiga är att gurkan är finstrimlad. Blanda sedan resten av ingredienserna och låt dra ca 30 minuter. Servera som tillbehör.



Inga kommentarer: