tisdag 22 november 2011

Bulgursallad med smak av julen

Hittade detta recept när jag höll på att slänga reklam och blev så sugen att jag lagade samma dag, Jag hittade ingen grönkål när jag var på Ica men har sett att coop har börjat sälja så nästa gång blir det kål istället för ruccula som jag använde denna gång. Att använda frukt i mat är något som jag är mycket förtjust i. Salladen vinner på att bulgurn blandas med dressingen och får dra ett tag innen resterande moment görs.

Till 8 personer:
3 dl bulgur
1 röd lök
2-3 morötter
1 stor palsernacka
1 paprika
400g grönkål
75 g marinerade soltorkade tomater
1 dl torkade fikon eller dadlar
2 msk rapsolja
1 msk smör
salt

Dressing:
3 msk chilisås (jag använde sötsur sås)
1 msk honung
2 msk rödvinsvinäger
½ tsk mald spiskummin
½ tsk mald kanel
½ tsk mald/stött kardemumma
½ tsk sambal olek (jag använde Harrisa)
1 tsk riven färsk ingefära
1 dl rapsolja (kanske något mindre)
1 tsk saltMald peppar

Koka bulgur, blanda dressing och häll den över bulgurn. Skala och hacka läk, morötter, palsternacka och paprika. Strimla grönkål, tomater och torkad frukt. Fräs lök, morot, plasteracka och morot i rapsolja i ca 3 minuter. Tillsätt smör, paprika, grönkål, tomater och frukt - stek i ytterligare 3 minuter. Krydda med salt och peppar och blanda med bulgur. Jag serverade vegetariskabullar som jag gjort på sojafärs och kikärter som kryddats med chili samt en klicka gräddfil.


Inga kommentarer: