söndag 27 november 2011

Hjortronpaj toppad med ädelost

En efterrätt som passar bra nu i jultider eftersom degen smakar pepparkaka. Jag fick mycket deg över och hoppas kunna använda den till andra pajer. Jag stoppade den överblivna degen i frysen. Återkommer om jag använder den eller glömmer den. Pajen serverade jag med en klick creme fraich. Receptet hittade jag här.

200 g kallt smör
4 dl vetemjöl
1 ägggula
1 tsk kanel
1 tsk kryddnejlika
1 tsk kardemumma

1 ägg till pensling
2,5 dl hjortronsylt
100-200 g ädelost (efter tycke och smak)

(smör och vete mjöl till formen/formarna)

Blanda samman smör, mjöl, socker, ägg och kryddor - gärna med en matberedare. Kavla ut degen på mjölat bakbord eller på återanvändbara bakplåtspapper (degen fastnar inte så lätt på det glatta materialet. Smöra formarna och pudra med mjöl. Tryck ut degen i formar, jag använde tartelettformar. Picka med gaffel och låt vila i cirka 30 minuter eller längre. Grädda i ugnen på 200 grader i 6-8 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda 2 minuter till, låt svalna. Lägg i hjortronsylten och toppa med smulat ädelost. Grädda på eftervärme tills osten smält. Servera med creme fraich. Pajen går även bra att göra i stor pajform.




Inga kommentarer: