tisdag 14 augusti 2012

Biffar på bovete

Mina eftersökningar av recept med bovete har verkligen gett resultat. Först var det gröten och nu dessa biffar som jag varmt kan rekommendera. De kommer här ifrån men jag har ändrat lite på receptet då jag inte tyckte det skulle passa med curry till soltorkadtomat.

Jag kokte bovetet kvällen innan och förvarade i kylen.

8-10 biffar, jag fick 10 st och skulle kunna ha gjort dem mindre.

3 dl okot bovete = 6 dl kokt kallt
2 röda paprikor
8-10 soltorkade tomater
1 ägg
3-4 msk maizena
salt
peppar
1 vitlöksklyfta
5 cm purjolök
50-100 g lagrad ost
lite sambal olek
Fryst basilika.

Mixa det avsvalnade kokta bovetet med paprikan som skall vara delad i mindre bitar. Blanda sedan i hackad purjolök, soltorkadtomat, salt, peppar, pressad vitlök, ägg, maizena, riven ost, smabal och basilika. Smaka av och tillsätt mer av något om du vill. Stek biffarna i olja på båda sidor. Jag försökte panera mina första biffar i panko men det var svårt och jag tror att de är godast utan panering.

Jag åt mina biffar till en sallad gjord på strimlad savoykål, bladspenat, champinjon, avokado och valnöt. Jag kommer nog testa nya smaksättningar och låta bovete vara grunden. Kanske byta ut osten mot feta ost och tillsätta lite hackade oliver. Biffarna går att få veganska om ägget utesluts och osten tas bort, öka eventuellt på maizenan eller riv ner en potatis i smeten.


Inga kommentarer: