tisdag 14 augusti 2012

Gröt på helt bovete och quinoa.

Köpte helt bovete när jag handlade sist utan att veta vad jag skulle göra med det. Efter en stunds studerande av recept bestämde jag mig för att testa ett alternativ till min vanliga morgongröt. I receptet som jag hittade står det 12 dl men jag tror det räcker med 10 dl. Jag fick förlänga koktiden från 25 minuter till nästan 50 min annars hade det blivit mer soppa en gröt. Jag gjorde gröten på kvällen och förvarar den i kylskåpet. Värmer på en klick i en gryta på morgonen och toppar med frukt exempelvis plommon eller blåbär. Receptet säger att det räcker till 2-4 portioner och jag skulle säga att det blir tre frukostar för mig. Mycket gott och något som jag kommer att göra om.

1dl quinoa
1 dl helt bovete
4 msk linfrön
10 dl vatten
en nypa salt
1-2 tsk kanel
1-2 tsk kardemumma
(jag valde att endast ta en tsk av varje)

Skölj quinoaoch bovete i kokande vatten och koka sedan upp med linfrön och salt i vatten. När det kokat upp så vrid ner värmen. Jag vred nog ner för mycket och fick öka på igen för att något skulle hända. Pröva dig fram. När gröten fått önskad konsistens så tas grytan av från värmen och kanel och kardemumma blandas ner. Ät direkt eller låt den stå kallt och värm på i en gryta när hungern tränger på.



Inga kommentarer: