måndag 16 januari 2012

Kräftsoppa

Jag visste inte om jag skulle bli bjuden på kräftskiva och köpte därför ett paket kräftor i augusti, efterblivit bjuden samt ätit mer än ett kilo av de röda krypen har mina kräftor legat orörda i frysen fram till för någon vecka sedan då jag bestämde mig att laga kräftsoppa. Jessica bakade ett surdegsbröd och soppan var riktigt god.

Fyra personer

1 kg frysta kräftor (tinade)
1 gul lök
1 morot
ca 75g rotselleri
1 knippe persilja
3 dl vitt vin
8 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
2 dl creme fraiche
3 dl visprgrädde
3 msk tomatpuré
2 msk smör
2 msk vetemjöl
(ev 2 msk konjak)

Skala de tinade kräftorna och ta bort tarmen. Lägg stjärtarna svalt tills soppan skall serveras. Spara alla skal och inkråm utom magsäcken. Skala lök, morot, rotselleri. Tärna det och hacka persilja inklusive stjälkarna. Smält lite matfett i en kastrull och lägg i grönsakerna och persilja. Låt fräsa en stund utan att de får färg. Tillsätt kräftskal, vin, vatten, buljongtärningar. Låt koka i cirka 20 min under lock. Sila kräftbuljongen och häll tillbaka den i den rendiskade kastrullen. Låt buljongen koka upp och tillsätt creme fraiche, grädde och tomatpuré. Låt soppan puttra några minuter. Rör samman mjöl med matfett och klicka ner idet i soppan. Låt soppan koka ytterligare några minuter. Smaka av med salt och peppar och ev lite konjak. Fördela kräftstjärtarna i portionsskålar och häll på den varma soppan över. Toppa med lite hackad purjolök.



Inga kommentarer: