söndag 15 januari 2012

Vegetariska gyoza

Har tidagre skrivit om gyoza/dumplings och gjorde för några månader sedan en ny variant som kom från Wagamamas kokbok, Jag publicerade aldrig något inlägg med det receptet och jag har inte boken i mina ägor men jag gjorde en variant igår och tyckte att resultatet var till belåtenhet. Jag höftar lite med ingredienserna så lita på magkänsla om du vill ha mer eller mindre av något. Fyllningen är vegetarisk men vattenkastanjerna kan bytas ut mot fläskfärs. Det blir ofta fyllning över då det är svårt att beräkna hur mycket som krävs. Av fyllningen som blev över blandade jag med färs, tillsatte ett ägg och lite mer salt och peppar och stekte till biffar. Det går att använda vegetarisk och blandfärs efter tycke och smak. Du behöver en stekpanna med lock eller en gjutjärnsgryta med lock.

30 st
Gyoza plattor (går att köpa i asiatiska butiker, säljs i 30 pack)
Alla ingredienser skall vara finhackade eller rivna.
Finhackad vitkål ca 1½ dl
5 cm purjolök
1 vitlöksklyfta
3 cm ingefära
1 burk vattenkastanjer
1-2 msk hackad gräslök
1 tsk sesamolja
½ chili
1 tsk söt soja
en skvätt fisksås
Salt
Vitpeppar

 Hacka lök, chili, gräslök och vitkål fint, riv vitlök och ingefära - blanda med gräslök olja, soja och fisksås. Mixa vattenkastanjer i en mixer och tillsätt i kålblandningen, tillsätt salt och peppar. Klicka ut cirka en tsk fyllning på varje platta, fukta kanten med vatten och tryck ihop degen. Titta på denna video om du undrar hur. Lägg alla färdiga knytten på bakplåtspapper. Värm en stekpanna och häll i en skvätt sesamolja. Lägg i så många knytten som får plats i pannan och häll på lite vatten, cirka 1 dl. Lägg på locka och låt koka/ånga i fem minuter. Ta av locket och låt steka 1-2 minuter till för att få en fin yta. Servera med dippsås som innehåller limejuice, sesamolja, söt soja, chili och vitlök. Eller den här.



2 kommentarer:

Andreas sa...

Det är inte så värst vegetariskt med fisksås va?...

Julia sa...

Nä det får jag erkänna att det var att fara med osanning.