tisdag 24 november 2009

Fiskgratäng med fluffigt osttäcke

Var lite för kaxig i somras på jobbet när jag tog på mig att göra fiskgratäng . Jag sa de som om jag tyckte det var väldigt enkelt att slänga ihop. Det tycker jag ibland men bara om det är jag som skall äta. Vid det här tillfället skulle 4 andra också äta så jag vågade inte chansa. Greppade tag i rutiga kokboken och valde detta recept och tur var det för det har blivit en personlig favorit. Ja, det blev godkänt även av dem som skulle äta.

4 port

500-600g vit fiskfilé (jag använde gös)
1½ tsk salt
vitpeppar
½-1 skivad gul lök alt 5-10 cm purjolök
Klippt persilja 2-3 kvistar
3 msk vatten
(ev lite fiskfond)

Lägg fiskfilén i en ungsfastform, strö löken och persiljan runt om, salta och peppra fisken. Häll på vatten och alt lite fiskfond. Täck formen med folie och sätt in i ugnen tills fisken är vit och ogenomskinlig, ca 15-20 minuter. Häll försiktigt av spadet.

Gratängtopping:
1 dl majonäs
2 msk av fiskspadet
½ dl klippt persilja
2 dl riven ost
1 krm riven muskotnöt
2 st äggvita
skalet från ½ citron

Rör ut majonäsen med fiskspadet. Tillsätt persilja, riven ost, citronskal och muskotnöt. Vispa äggvitan till hårt skum, vänd försiktigt ner i majonäsröran. Häll såsen över fisken. Sätt in formen i 250 grader i ca 10 minuter eller tills rätten fått färg. Servera med pressadpotatis.


Inga kommentarer: