måndag 10 maj 2010

Fika mitt i veckan

Mamma och morfar har sett till att båda ha frysarna fulla av blåbär, de har så mycket att jag ofta får förfrågningar om jag vill ha lite, visst vill jag det men när de placerat sig i min frys blir jag snål, låter dem stanna i frysen till en särskild händelse eller tillställning. Jag blev trött på mig själv härromdagen och beslöt mig för att bjuda över på blåbärskaka (jag vet ju att jag får nya bär när de jag har tagit slut). Jag googlade upp de här receptet som var väldans enkelt och gott. Jag tillsatte dock lite kanel ovanför blåbären, mums! Petra hade bakat en riktigt god kardemumma kaka som hon hade med sig. Det blev ett riktigt kafferep, fast på kvällen.


2 ägg
1 3/4 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
200g mandelmassa, riven
200 g blåbär
75 g smör
(ev lite kanel)

Sätt ugnen på 175 grader, smörj en pajform ca 26 cm i diameter, jag använde dock mig av en rektangelform av porslin. Vispa ägg och socker pösigt, blanda vetemjöl, bakpulver och mandelmassa. Rör ner blandningen i äggsmeten och häll i formen. Strö över alla blå bären (så står de inte i receptet men sak samma). Jag gjorde fel, lade blåbären underst och sen smeten så jag fick blanda en massa och smeten blev blå, så jag tror att jag rekomenderar att följa ordningen: smet+bär+smör. Pudra på lite kanel över bären, hyvla smöret och lägg på toppen. In i ugnen i 40 minuter. Servera med vaniljvisp!

Inga kommentarer: