torsdag 6 maj 2010

Hemagjord sushi

Jag har länge varit sugen på att testa att göra egen sushi, Adam och Claes har gjort det flera gånger och sagt att det inte alls är svårt men jag har ändå avstått och köpt färdiggjord istället. Men för några månader sedan bjöd Liselott och Jens hem mig och John på sushiafton där vi gjorde alla rullar själv och jag är förvånad över hur enkelt det var. Nu hade visserligen Liselott kokt riset så det har jag ingen aning om hur man gör men riset får en härlig konsistens och är lätt att forma. När jag skulle inhandla ingredienserna upptäckte jag att kilopriset på färsk lax var det samma på den tråkiga frysta, jag fick 400g lax för 42 kr och det tycker jag är bra. Den frös jag i 48 timmar för att får död på ev bakterier, viktigt då den skall ätas rå. Andra tillbehör som vi använde oss av var gurka, avokado, räkor, wasabi och morot. Man kan ju egentligen använda vad man vill, Claes har bland annat testat mango med gott resultat, fantasin sätter gränserna. Titta och njut av bilderna och våga prova! (tips är att gå till de lokala sushihaket och fråga om man får köpa lite ingredienser som typ wasabi och algblad, det är betydligt billigare än att köpa i affären)

Inga kommentarer: