lördag 20 augusti 2011

Dolmar av mangoldblad

Om du gillar mangold och har en yta att odla på är det något som jag varmt kan rekommendera. Lång skördesäsong och fin fina blad som kan användas till mycket. Jag plockade de största blad jag kunde finna på lotten och tog hem dem för att göra dolmar. Jag hade tidigare under dagen googlat lite recept och fick idéen. Jag ställde mig i köket och tänkte att jag var en italienare och freestylade med ingredienser. För att göra det mer mättande gjorde jag en god tomatsås till med kikärter.


12-15 dolmar

12-15 mangoldblad
3-4 champinjoner
2 vitlöksklyftor
1 litet fänkålsstånd
1 liten gul lök
mangoldsjälkar
½ grön paprika
skal från en citron
1 dl matvete
1 dl röda linser
fransk dragon
timjan
salt
peppar
100 g fetaost
4-6 soltorkade tomater.

Jag kokade mangoldbladen hastigt för att de skulle bli enklare att hantera, låt svalna medan fyllningen görs. Koka linser och matvete i samma kastrull. Finhacka löken, paprika, svamp och stek i olivolja. Tillsätt dragon, timjan, grovhackad fänkål, hackade själkar, citronskal. Smaka av med salt och peppar, blanda med det koka matvetet och linserna och låt steka lite till. Ta av från plattan och blanda i hackad fetaost och soltorkade tomater. Fördela fyllningen på bladen och rulla ihop. Försök att göra det som ett paket så att det inte ramlar ut fyllning i kanterna. Lägg i en ungssäkerform och klicka lite smör i formen. Jag hade snöre runt mina dolmar men jag tror inte att det behövs, de verkade ligga på plats ändå. Sätt ugnen på 180-200 grader och låt dem vara där i cirka 10-15 minuter. Servera med tomatsåsen eller doppa i lite gräddfil.




Tomatsås:
1 burk krossade tomater
lite sherry, går bra med rödvin
färsk basilika efter smak
färsk timjan
färsk dragon
1 gul lök
vitlök
en halv burk kikärter
salt och peppar

Fräs gul och vitlök med kryddorna, häll på lite sherry efter en stund och tillsätt sedan tomatkross. Låt puttra länge och smaka av med salt och peppar och ev mer örter. Jag lät min sås puttra cirka 30-40 minuter. När jag var nöjd med smaken tillsatte jag kikärter och lät de bli varma i såsen, sen är det bara att äta.


Inga kommentarer: