tisdag 21 april 2009

Auberginegratäng med potatis

Jag har förälskat mig i aubergine och till min lycka hade Willys extrapris, endast 15 kr/kg, med andra ord köpte jag tre stycken för 15 kr. Jag googlade rundor lite på recept men hittade inget som föll mig i smaken så jag kombinerade lite olika.

4 personer

1 aubergine
6-8 potatisar
2 dl matlagninggrädde
2 dl mjölk
Smör
Mjöl
1 buljontärning
1-2 dl riven ost
12 frysta spenatknytten
1 liten burk majs
1 burk med skivade champinjoner, inte den lilla burken
1 burk krossadetomater
1-2 msk ajvar
2 vitlöksklyftor
½ gullök
½-1 dl gröna linser
Salt
Peppar
1 tsk Spiskummin

1-2 dl riven ost till toppingen

Börja hacka och steka löken och en vitlök med ca 1 tsk spiskummin (efter smak), tillsätt krossadetomater och ajvar. När det börjar puttra häller man i linserna samt buljongtärningen, skall puttra ca 20 minuter, smaka av med en pressad vitlöksklyfta.
Häll tomatblandningen i botten av en stor ugnsfast form. Strö över majsen. Skiva potatis i ½ cm tjocka skivor och lägg på (hälften av potatisen går åt till detta) Skär auberginen i skivor och salta, låt saltet dra ut vätska -skölj skivorna innan de stekes lätt i lite olja. Lägg dem över potatisen (hälften går åt).
Värm spenaten. gör så länge en redning med smör och mjöl, tillsätt sedan mjölk och grädde. Smaka av med salt och vitpeppar, låt småkoka minst 3 minuter för att mjölsmaken skall försvinna. Lägg ner den tinade spenaten. Dra sedan av grytan från plattan och tillsätt osten. Häll den gröna såsen över potatis och aubergine. Lägg sedan ett nytt lagen potatis och aubergine precis som innan. Avsluta med att strö över de skivade champinjonerna (går även bra att ha färska, hade dock inga hemma). Toppa hela gratängen med ca 1-2 dl riven ost, jag rev även över det sista på min parmasanost. In i ugnen på 225 grader i ca 40 minuter eller tills potatisen är mjuk, känn med sticka.



Bilden visar inte rätten från den bästa sidan, svårt att ta en bra bild, men det smakade fantastiskt.

Inga kommentarer: