lördag 4 april 2009

Söndagsstek på en fredag.

Spontan handlade en fläskkarré i mataffären för någon dag sedan eftersom den såldes till lågt pris. När jag väl var hemma visste jag inte vad jag skulle göra med köttbiten. Jag ringde mamma som enligt mig har svar på mycket och hon tyckte jag skulle göra en stek av den benfria karrén. Sagt och gjort, nu är min första stek gjord och den blev super bra. Precis som om mormor skulle gjort den. Jag förvandlades från 23 år till 83 på bara 2 timmar, fascinerande.



ca 1 kg benfri fläskkarré
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
½ tsk ingefära
½ tsk rosemarin (men jag använde timjan av någon konstig anledning)
2 äpplen
6-8 katrinplommon

Skär hål från ovansidan av karrén ca 2 cm djupa och tryck ner delade plommon, så många du vill och kan få plats med. Lägg köttet i en ugnssäkerform och salta och peppra sedan över, samt strö över ingefära och rosmarin (timjan). Placera i nedre delen av ugnen på 175 grader. Stoppa i en termometer i den tjockaste delen av köttet. Sen är det bara att sitta i soffan mellan 1½-2 timmar eller tills innertemeraturen kommer upp i 85 grader. När det är ca 30 minuter kvar av tiden tillsätts skurna äppel halvor runt om köttet. Gör sås av skyn genom att tillsätta en buljongtärning, lite grädde samt reda med mjöl. Servera med potatis. Att något så enkelt kan vara så gott!

Inga kommentarer: