söndag 17 januari 2010

Istället för tårta!

Jag är ingen tårtperson, om nu sådan finns, så när jag blev tilldelad att baka tårta till Lisas födelsedagsbrunch beslöt jag mig för att göra små fina bakelser istället för tårta. Tyckte de blev söta.

12 st bakelser = 24 muffins

100 g smör
2 ägg
1 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
2 tsk bakpulver
skal från ½ citron
1 nypa salt

Kanel
Ingefära
3 dl blåbär
en skvätt konjak
3 dl grädde

Vispa ägg och socker, smält under tiden smöret i en kastrull. När smöret smält blanda i mjölk och citronskal. Häll i den ljumma mjölkblandningen med äggen, blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke, rör ner i smeten. Dela sedan smeten i två. Den ena blandningen skall vara botten, smaksätt med lite kanel och ingefära. I den anda smeten tillsatte jag 1 ½ dl blåbär. Häll smeten i formar, men fyll inte för mycket, gör hellre några extra, jag använde mig av ganska små muffins formar för att bakelserna inte skulle bli för maffiga. Grädda i 200 g i ca 12-14 minuter. Låt svalna.

Mosa blåbär och häll på en skvätt konjak ev lite honung. Vispa grädde blanda en tredjedel med blåbärsröran. Skär av toppen på muffinsen som är botten, så de blir släta på ovan sidan. Bre ut blåbärsgrädden. Sätt en blåbärsmuffins på varje bottenplatta och täck med vispgrädde, garnera med några lingon.


Inga kommentarer: