onsdag 27 januari 2010

Wok med kyckling och ingefära

Nu äger jag ingen wok men jag brukar lösa det med min stora stekpanna som har höga kanter, lite mer spill på spisen men resultatet blir gott ändå.

2-3 personer

2 kycklingfilér
1 vitlöksklyfta
3 cm ingefära
2 morötter
1 liten fänkål
½ blomkålshuvud
1 palsternacka
½ röd paprika
10 cm purjolök
½ lime
En näve nötter
Soja
Sötsursås
Lite räkor
2 pkt nudlar

Skär kycklingen i mindre bitar, hacka vitlök och ingefära fin och fräs på i lite olja. Stek i ca 5-8 minuter, tillsätt sedan blomkålsbuketter, skivad fänkål, palsternacka och morot skruna i stavar, pressa över limejuice och stek i 8 minuter till, jag vill att grönsakerna skall ha lite tuggmotstånd kvar. Häll på lite sötsur sås och soja men bara lite, resten tycker jag man kan hälla när man smakat på maten och den ligger på tallriken.

Koka upp vatten och lägg nudlarna i det varma vattnet 3 minuter, häll sedan bort vattnet och stek nudlarna med resten, ca 5 minuter. Skär purjolök och paprika så de blir stavar, stäng av plattan och blanda ner löken och paprikan med nötter och räkorna. Efter någon minut när allt blivit varm är det dags att servera.


3 kommentarer:

Hanna sa...

Mmm! Den där woken ser supergod ut!!
Älskar wok, det är snabbt, enkelt och man kan kasta i nästan vad som helst! =)

vera sa...

ulle o jag testade denna igår, supergott!! Denna kommer lagas fler ggr.

Julia sa...

Åh, vad glad jag blir när ni skriver hur de blir!