söndag 17 januari 2010

Köttgryta från Mellanöstern

Slängde ner en bit högrev i kundkorgen förra veckan utan att egentligen veta vad jag skulle med den till. Jag googlade fram och tillbaka kom slutligen fram till detta recept som jag hittade här. Det blev mycket gott och lägenheten doftade ljuvligt några dagar efteråt. Min högrevsbit var något större än den i receptet (900g) så jag tog lite extra av allt och slutligen blev det 7 lunchlådor, det tycker jag är valuta för pengarna.

4 portioner
600 g benfritt nötkött, t ex bog, högrev eller fransyska
2 msk smör eller margarin
2 gula lökar, hackade
2 vitlöksklyftor, hackade
1 pkt saffran (½ g)
1 msk tomatpuré eller harissa
½ citron, pressad saft
1 köttbuljongtärning
3-5 krm salt
1 krm svartpeppar
3-5 dl vatten
1 stor aubergine (500 g), i delade skivor
1 dl röda linser
½ dl bladpersilja, hackad
½ citron, strimlat skal
1 grön paprika, i tärningar


Skär köttet i cirka 3 cm stora tärningar. Bryn i fett i omgångar i en gryta. Lägg i lök och vitlök och fräs ytterligare någon minut. Tillsätt saffran, tomatpuré eller harissa, citronsaft, buljongtärning, salt och peppar. Häll över vatten så att det täcker och låt det hela sjuda tills köttet är nästan mjukt, 45-60 minuter.

Lägg i aubergine och linser och koka tills linserna är kokta och köttet är mört, cirka 10 minuter. Rör ner persilja och strö på citronskal och paprika, servera med bulgur.



Inga kommentarer: