onsdag 17 februari 2010

Det blev bra!

Jag har varit väldigt skeptisk till vildjästen det kändes som att det inte hände tillräckligt mycket. När jag jämförde min degklump med Martins så tycktes hans växa mycket mer. Jag tror att jag misstog mitt skåp över kylen, där var nog inte tillräckligt varmt, satte istället bunken vid elementet med en filt runt och då började det hända grejor. Så idag när det var stora bakdagen, kom jag på att jag hade för lite mjöl till hela satsen. Jag började därför med halva och sprang senare och köpte mjöl så jag kunde göra andra halvan med. Faktum med att sista brödet blev bäst. Jag tror det berodde på att jag inte följde receptet helt utan "lyssnade på degen" hällde i lite mer vatten än första så att den blev lite lösare vilket resulterade i mer bubblor. Bröden blev jätte stora och jag kunde knappt bärja mig tills de svalnat innan jag var tvungen att provsmaka, det var gott, mycket gott! Receptet hittar ni här och njut av bilderna nedan.

Dag tre på morgonen:



Dag tre efter tre timmars jäsning, titta på de fina bubblorna!



Direkt från ugnen, på med smör och in i munnen! Gott!



Så här stort blev det andra brödet.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Vildjäst har jag aldrig använt.
Det där brödet så supergott ut!
Det finns inget godare än att få göra en macka av nygräddat varmt bröd.
Trevlig blogg!
/Ingrid

Anonym sa...

När får man smaka?
Mamma