onsdag 24 februari 2010

Fredag

Mitt största problem som jag brottas med nu är att jag inte kan handla lite. Det är helt omöjligt, jag åkte till affären för en vecka sedan för att köpa toalettpapper och lök och kom hem med två kassar och en ryggsäck full med matvaror, det skall tilläggas att jag dagen till ära gick till affären = jobbigare än väntat att gå där ifrån. Jag hadei affären fått en idé till fredagens mat vilket innebar en tre rätters meny och jag sparade inte på krutet.

Till förrätt blev jag inspirerad av Claras soppa som hon bjöd på i höstas men jordärtskockor och potatis, toppat med ruccula, vitlöksolja och pepparrotscreme. Receptet hittade jag här. Till det en skiva surdegsbröd och en Brooklyn lager, min nya favorit öl.

2 personer

200 g jordärtskocka
1 potatis
1 schalottenlök
1 ½ dl vatten + ½ buljongtärning
1 dl vitt vin
1 dl grädde
salt och peppar från kvarn

Skala och tärna jordärtskockor och potatis. Finhacka schalottenlök. Lägg i smör i kastrullen och fräs löken försiktigt utan att den får färg. Tillsätt sedan kockorna och potatisen samt buljongen och vinet. Sätt på locket och koka upp. Låt koka tills potatis och kockorna blivit mjuka. Ta av locket och mixa till önskad konsistens. Tillsätt grädden och mixa tills soppan blir skummig Salta och peppra efter smak.

Jag blandade creme fraiche med riven pepparrot tills jag tyckte att cremen blev lagom stark. Pressade en vitlöksklyfta i olivolja, fick stå och dra några timmar. Servera soppan toppad med ruccula, en klicka pepparrotscrem och ringla över vitlöksoljan



Till huvudrätt rullade jag till några kryddjärpar av färsen jag fyndat i affären, rostade rotfrukter, Jensen's Bøfhus grönpepparsås som går att köpa i affären samt sallad på avokado, ruccula och solroskärnor. Vi drack Campolieti Ripasso till, väldigt gott!




Som avslutning på den goda kvällen avnjöt vi en enkel ostbricka med blåmögelost och brieost samt ett helt fat av olika goda frukter och två varianter av kex. Dock passar favoriten Brooklyn lager alls bra till ost, Big No-no. En mycket fin och god fredagskväll och kanske är mitt problem inte ett jobbigt problem.

Inga kommentarer: