fredag 25 februari 2011

Marängtårta

Ulrika fyllde år och bakade denna riktigt goda tårta, jag brukar inte vara glad för tårtor men detta är något i min smak. Istället för jordgubbar som originalreceptet använder sig av till toppingen användes hallon. Citron och hallon är en bra kombination tycker jag. Receptet kommer här ifrån.



Maräng:

4 st äggvitor
2 dl socker
3 dl puffat ris, rice crisp
1 tsk smör

Fyllning:
4 st äggulor
1 dl socker
1 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
1 citron, pressad
75 g smör

Garnering:
3 dl grädde
Hallon

Sätt ugnen på 125°. Vispa äggvitorna till halvhårt skum, tillsätt socker och fortsätt vispa till hårt skum. Vänd ned riset. Bred ut smeten på smort bakplåtspapper i en 30 x 40 cm stor långpanna.
3. Grädda mitt i ugnen ca 1 timme och 20 min. Låt tårtbottnen svalna lite i långpannan innan du vänder upp den och drar bort papperet. Fyllning: Lägg allt utom smöret i en kastrull. Vispa och sjud tills krämen tjocknar, det är viktigt att den inte kokar. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner smöret. Låt krämen kallna. Garnering: Dela tårtbottnen på mitten och lägg krämen emellan. Vispa grädden och bred den ovanpå. Dekorera med hallon.

1 kommentar:

Tessi: sa...

Hejsan! Vilken fin blogg du har, måste komma hit oftare och lusläsa :) speciellt allt om asiatisk mat, det är ju såå gott men märker att jag gör det allt för sällan. Tack för kommentaren, nu har jag en till matblogg att följa! Ha ett skönt veckoslut, kram! /Tessi