söndag 19 juni 2011

Hamburger-Sunday

Flera söndagar i rad har jag gjort hamburgare, nästan så jag börjat kalla dagen för Hamburger-Sunday, mest för att det låter lite tufft. Det började med att jag bakade dessa bröd och så låg de i frysen, vilket innebar att det kändes enkelt att ta fram och improvisera vad som skulle ligga mellan bröden. Jag har varierat "biffen":

- nötkött som jag kryddat med liquid smoke, svartpeppar, salt och lite chiliflakes
- mosade kikärter och kidneybönor, blandade med persilja, vitlök, ägg, hackad purjolök, potatismjöl, salt och peppar
- marinerad soyafilé
- mixad lax, dill, ägg, potatismjöl, vitpeppar, salt, citron och lite chili.
- grillad portabello (skär av foten, salta och peppra och lägg ostskivor ovanpå, grilla tills osten smälter)

Jag tycker även att det är roligt att variera tillbehören, använd frukt, lök, olika såser, kål, tomat, riven morot, sallad, paprika, färska örter.

Jag kollade vad jag lagt upp innan som berör temat och det jag hittade var:
Tropiska burgare
Annorlunda burgare av rester
Vegburgare
Minihamburgerbröd

Känner du att ditt burgarintresse fortfarande är stort kan jag rekommendera denna sida.



Inga kommentarer: