onsdag 18 maj 2011

Havrebullar

Jag har kommit efter i mitt brödbakande, kanske för att frysen är full av andra saker eller för att inspirationen försvunnit. Jag blev i alla fall trött på att äta hamburgerbröd som macka på morgonen eller till mellanmål så jag slängde ihop ett gäng havrebullar som föll mig i smaken. De kommer jag göra om.

ca 20 st

50 g jäst
25 g margarin eller 2 msk olja
5 dl mjölk
1 tsk salt
2 tsk socker
250 g kesella
3 dl havrekli
ca 12 dl ljust lantbrödsmjöl, men jag använde vetemjöl special, dinkelmjöl och rågsikt.

havregryn till garnering

Smula jästen, värm mjölk och margarin till 37 grader, använder du olja blandar du den i den varma mjölken. Lös jästen i degvätskan och tillsätt sedan salt, socker, kesella, havrekli och de mesta av mjölet. Arbeta degen tills den släpper kanterna på degbunken. Låt jäsa ca 1 timme. Ta sedan upp degen och arbeta den på ett mjölat bakbord. Forma degen till små bullar och låt jäsa 30-45 minuter, till dubbel storlek. Grädda mitt i ugnen på 225 grader i ca 10-12 minuter. Låt svalna på galler under bakduk eller ät upp dem direkt med ost och marmelad. Går utmärkt att frysa.

Inga kommentarer: