torsdag 19 maj 2011

Ostbricka




Istället för efterrätt bjöd jag mina föräldrar på ost och tillbehör. Jag blev inspirerad av systrarna Bergströms kokbok "Kärlek, oliver och timjan" där jag hittade ett recept på vinkokta fikon. Fikonen skulle passa bra till getost och blåmögelost. Jag bestämde mig för att inhandla. När jag kom till Coop hade de ostdagar och då jag tyckte det var så billigt köpte jag på mig lite, slängde med ett paket kex och lite fikon. Tog cykeln vidare till systemet och köpte ett vitt sött vin, Chateau Menota nr 4087. Sedan åkte jag hem och kokte fikon i rött vin och där gick det inte som väntat. Fikonkompotten var inte alls något att lägga ner tid för att fixa då det inte smakade så mycket. Därför lägger jag heller inte ut receptet. Istället åt vi päron och den klockrena fikonchutneyn som jag tycker löser alla problem. Vinet dracks med glädje och vi provade även portvin och madeira till. Ost vs efterrätt 1-0.

Inga kommentarer: