onsdag 18 maj 2011

Thaisallad och ett bra verktyg

På Indienresan blev jag frälst av killen nedan som demonstrerade ett fiffigt litet verktyg. Med denna lilla metallbit kunde han skala, strimla och hacka grönsaker. Han var mycket skicklig och först hade jag tänkt att gå förbi men av någon anledning blev vi stående framför honom och då insåg jag vilken bra metallbit det var han sålde. Jag köpte för 50 rupies som är ca 7 kr.

Verktyget lades till de andra i kökslådan när jag kom hem och sedan skall jag erkänna att jag inte använt det särskilt mycket. Men nu har jag funnit ett bra område. Jag använde den när jag gjorde gurksallad och även nu när jag gjorde en thaisallad. Det blir så fina strimlor av gurka, vitkål och gurka. Se själv!



Clara sa för någon dag sedan att hon gjort Thaisallad och om jag skall vara ärlig så har jag ingen aning om vad det betyder men jag försökte snappa upp vad hon sa och sedan gick jag hem och gjorde något som jag tror kan vara sallad från Thailand. Jag strimlade en halv gurka, 1 stor morot, vitkål efter tycke och smak, en halv paprika, ett halvt paket sockerärter, 2 salladslökar och bladpersilja (jag hade ingen koriander) och gräslök.

De flesta grönsakerna strimlades utom sockerärterna som bara fick vara. Jag blandade allt i en skål och gjorde dressing på sesamolja, risvinäger, rapsolja, lite vitlök, färsk ingefära och lite chiliflakes. Smaka av hur du vill ha de i smaken. Häll dressingen över salladen och låt dra i ca 30 minuter för att smaken skall sätta sig. Jag hade dagen innan marinerat tofu i sweetchili, soya, vitlök, en indiskkryddblandning (kan inte namnet på den), fisksås, chili, daddelsirap. Jag skar tofun i mindre bitar innan jag lade ner den i marinaden och lät den sedan vila i kylen i 24 timmar. Innan salladen serverades stekte jag tofun ganska hårt i olja i en panna. Blanda och njut!

Salladen räckte till tre luncher för en person.


Inga kommentarer: