torsdag 20 november 2008

Smarriga muffins

Pga av mycket pluggande blir det inte mycket mat lagat här där av de få uppdateringarna. Men alla vet att belöningar är viktiga, jag gjorde dessa super goda muffins igår för att insperera mig och ett par vänner att hålla motivationen uppe.


Grundrecept:
100g margarin
2 ägg
2 ½ dl socker
½ tsk bakpulver
1 ½ tsk vaniljsocker
2 dl mjöl


Chokladmuffins:
2 msk kakao
6 st plopp
En skvätt rom
En skvätt appelsinsaft



Blåbär och marshmallowsmuffins:
knappt 1 dl blåbär
3 st stora marshmallows

Smält margarinet, låt de kallna. Vispa ägg och socker pösigt (tills de blir vitt) vänd ner alla torra ingredienser, blanda. Avsluta med att vända ner det smälta margarinet. Dela smeten i två skålar och blanda ner alla ingredienser till chokladmuffinsen utom ploppen. Klipp marshmallows i mindre bitar och blanda med den "vita" smeten.
Klicka ut lite smet i muffinsformarna, stoppaner två plopp i varje chockladmuffins och fördela blåbären jämt på de vita muffinsen. Täck fyllningen med resterande smet. Grädda i ugnen 175 grader ca 20 minuter, känn med sticka om muffinsen är färdiga.

Jag gjorde giganstiska muffins och fick på så sätt bara 6 st, smeten räcker till 12-15 vanliga muffins, då kanske man endast kan använda en plopp i varje muffins.
Gott blev det och energin sprulade! Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara gott och servera dessa muffins med glass och använda som efterrätt.

Inga kommentarer: