onsdag 22 april 2009

Fillimpa

I dag åt jag min andrafrukost hos Saralisa och hon hade bakat en väldigt gott grovtbröd. Ett bröd som är enkelt att slänga ihop, behövs ingen maskin, samt att det reder sig själv i ugnen. Jag skall baka detta så fort jag flyttat till lägenheten. Smakade nästan som ett bröd som mina föräldrar brukar köpa på Knut Jöns.

2 limpor

3 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
3 dl rågkross
1 dl vetekli
1 tsk salt
4 tsk bikabronat
½ dl solroskärnor
1 liter filmjölk
2 dl mörk sirap
1 msk smör
Rågkross till botten



Blanda alla torra ingredienser, tillsätt sedan sirap och filmjölk tills det blir en kladdig smet.
Smörj formen två formar (1½l) häll rågkross i botten, fördela smeten i formarna och grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i knappt två timmar.


1 kommentar:

åsa - hello sugar! sa...

den här limpan ska jag testa! ser ut att vara helt i min smak!! :)

ha en skön helg!