tisdag 21 april 2009

Filodegsrullar

Har aldrig innan använt mig av filodeg, men efter att ha tittat i Stinas matlåda för några veckor sedan beslutade jag mig för att handla hem en rulle med filodeg. Sen har den legat och väntat på mig i frysen. Jag lagade inte efter något recept därför kommer jag inte skriva ut mängderna av ingredienser. Eftersom det var första gången jag testade att gör något med filodeg, blev allt inte rikigt som de skulle. Jag tyckte det var svårt att hantea degen då den hela tiden ville gå sönder. Men efter lite testande kom jag fram till att de var smartast att rulla in fyllningen, typ som vårrullar. Resultatet blev mycket gott, jag serverade bulgur till och sötsursås.

Detta hade jag i rullarna:
Lax
Spenat
1 burk keso med feta/oliv smak
Riven morot
1 ägg
Riven ost
Salt
Peppar
Gräslök
Pressad vitlök



Jag stekte, spenat och lax och pressade ner vitlök. När spenaten tinat och laxen var genomstekt, tog jag av pannan från plattan och hällde i keso, riven morot samt kryddor. Blanda om allt så att de blev en smet, hällde till sist ner ägget och osten.
Efter mödan med att få in fyllningen i degen, pensalde jag kanterna med ägg och "limmade" ihop dem sen pensalade jag ovansidan och strödde över sesamfrön. In i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter eller tills de fåttfin färg.

Man hade kunnat göra rullarna mindre eller forma dem som knytten och använt dem som förrätt eller tilltug, fyllning går att variera i det oändliga.

Inga kommentarer: