måndag 24 januari 2011

Hemmagjord müsli

Lyx är att kunna göra sin egen müsli, efter att ha snokat i Claras skafferi blev jag sugen att ockås göra mig egen. Jag brukar vara lat och önska mig av mamma. Jag använde mig av hennes recept men lade till extra allt vad det gäller nötter och torkad frukt.

5 dl havregryn
5 dl rågflingor
2 dl solroskärnor
1 dl linfrö
1 dl havrekli
knappt 1 dl fruktsocker
4 msk smör & rapsolja
2 dl vatten

Valfria nötter och torkad fruk, jag valde valnötter, paranötter, pumpafrön, torkade jordgubbar, torkade fikon, russin, aprikoser och torkade blåbär.

Hacka nötterna och blanda sedan alla torra ingredienser utom den torkade frukten i en stor bunke. Blanda vatten och smör och rapsolja. Droppa det över grynblandningen och blanda runt. Häll ut blandningen på en plåt och rosta på 200 grader i ca 30 minuter. Rör om då och då. Låt kallna och rör sedan ner torkad frukt delad i mindre bitar. Förvara i burk med tätt lock.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Jag tillagade detta recept nu ikväll, mycket gott. Tack för tipset!

Hälsar
Rasmus

Julia sa...

Kul att du gillade det, kommer med en annan variant där man använder äppeljucie för att smaksätta müslin.