måndag 31 januari 2011

Polenta med rödbetsröra

Jag köpte polenta för över ett år sedan för att jag var nyfiken på hur det smakade, sedan har paketen stått i mitt skafferi oöppnat. Men förra veckan tog jag mig i kragen och testade. Jag är inte såld men tror att jag kan få till det lite bättre med smaker om jag får trixa lite. Det är enkelt att göra och det går att förbereda innan så jag tror att detta kan bli en ny favorit om jag kan sätta min egen prägel på polentagröten.

Röbetsröran var fantastisk, den kommer jag använda som tillbehör fler gånger.

Jag hittade receptet här men ändrade det lite.



Det här behövs för 2 port:
5 dl grönsaksbuljong
1 dl polenta
4 marinerade soltorkade tomater
fryst persilja
salt

Rödbetsröra:
200 g rödbetor
vatten+salt
75-90 g
6 msk turkisk yoghurt
salt, peppar

Tillbehör:
Sallad, jag hade kycklingbitar men det går lika bra med stekt tofu eller sojafiléer.
Gör så här:
Koka upp buljongen i en kastrull. Vispa ner polentan och låt det småputtra på svag värme ca 6 minuter. Låt tomaterna rinna av och tärna dem. Rör ner tomater och persilja i polentagröten och smaka av med salt. (Häll upp gröten i en vattensköljd form och låt den kallna) jag använde mig av en brödformsom jag klädde med plastfolie.

Koka rödbetorna mjuka i lättsaltat vatten ca 30-45 minuter. Skölj rödbetorna i kallt vatten och skala dem. Skär dem i mindre bitar, lägg dem i en mixer eller matberedare och finfördela dem. Tillsätt smulad fetaost och yoghurt. Kör till en jämn smet. Smaka av med salt och peppar.

Stjälp upp polentan och skär den i mindre bitar. Grilla eller stek dem lätt i grillpanna. Ät polentabitarna tillsammans med röbetsröran, grönsallad och kykling/tofu/sojafilé.

Inga kommentarer: