onsdag 26 januari 2011

Kina del 1

Jag är ingen storkonsument av kinamat hemma i Sverige men det är något som faller mig i smaken. Innan jag åkte till Kina blev jag informerad av andra som varit i landet tidigare att maten i Kina inte liknande den som serveras på den lokala kinarestaurangen. Det fanns en del rätter som föll mig i smaken men desto fler som jag inte gillade. Att resa med en vegetarian innebar svårigheter då den mesta mat innehåller kött samt pga språksvårigheter var det svårt att förklara att vi önskade mat utan kött. Det slutade med att vi fick en skriven lapp på kinesiska som förklarade att vi inte önskade anka, kyckling, fisk, får, ko eller gris. När vi sträckte fram lappen var det många som skakade på huvudet och skrattade.





Från tidig morgon till kväll lagades mat längs gatorna och det var stor skillnad i pris att äta i dessa små kök än att gå till en restaurang. För 8-12 kr kunde man köpa en lunch som mättade. Det åts dumplings, pannkaksomelett, vårrullar, ris och olika typer av grytor och nudelsoppor. Menyer fanns sällan utan all kommunikation fungerade genom att peka sig till det som jag tyckte såg gott ut.







Bilderna kommer från Bejing och Xi'an, tagna av Maja Nilsson.

Inga kommentarer: