lördag 6 mars 2010

Köttfärslimpa men sås och potatis.

Jag har missat de flesta programmen ur serien Landet brunsås men det jag snappat upp är att människor tillbringar mindre tid att laga mat, i genomsnitt 15 minuter/måltid. Jag gjorde tvärt om härromdagen, från att jag tog ut färsen ur kylen tills att jag satte mig ner och åt hade det gått 1 timme och 40 minuter. På tallriken fanns köttfärslimpa, potatis, brunsås, brysselkål och lingonsylt, mumma!

Köttfärslimpa

400 g blandfärs
2 msk skorpmjöl
1 tsk salt
1 krm peppar
½ dl vatten
1 ägg

Blanda skorpmjöl, salt, peppar och vatten. Låt svälla i cirka 10 minuter. blanda sedan ner ett ägg och tillsätt sedan färsen. Forma till en limpa i en smord form. Placera i mitten av ugnen på 175 grader i cirka 40 minuter (säger receptet men min stod nästan en timme). Ös till slutet över fettet som finns i formen över limpan.

Ta ut köttfärslimpan ur formen och lös upp de fett som finns i formen med lite vatten. Koka sedan en brunsås på skyn med lite soja, salt, peppar, lite potatisvatten, matlagningsgrädde och mjöl.

Koka potatis, spara lite vatten till brunsåsen. Koka brysselkål i lättsaltat vatten. Lägg upp allt på tallriken och toppa med mammas hemmagjorda lingonsylt. Toppen middag!



Inga kommentarer: