lördag 12 april 2008

Mumsiga piroger

ca 35-40 st




Deg:
steg 1
2 dl vatten
50g jäst
4 dl mjöl
½ tsk salt
________
steg2
150g margarin/smör
4 ägg
7-8 dl mjöl

Fyllning:
1 gullök
10 cm purjolök
2 schalottenlökar
2 vitlökslyftor
500-600g blandfärs
2dl smaksatt creme fraiche, jag använde tomat&basilika
2 msk tomatpuré
ca ½ dl ketchup
(1 msk fond, kan uteslutas men gör susen)
Salt
Svartpeppar
Oregano
1 paprika
150g majs (konserv)
200 g kidneybönor (konserv)
(färska örter)

Ljumma vattnet till 37 grader och lös upp jästen, blanda i salt och mjöl (steg 1 i degen) låt jäsa till dubbel storlek ca 30 min.

Gör under tiden fyllningen. Svärfars hemlighet bakom sin uppskattade köttfärssås sägs vara mängden lök han använder. Jag tänkte ta tillvara på detta tips i min fyllning. Hacka löken fint men spara en vitlöksklyfta. Stek allt i margarin/smör tills löken fått fin färg, ställ åt sidan. Stek färsen i en separat panna tills den är genomstekt och tillsätt löken. Salta och peppra något. Häll sedan på creme fraichen och låt koka ihop ca 5-8 minuter. Tillsätt sedan tomatpurén, ketchup och fonden och smaka av med salt och peppar. Jag föredrar mycket oregano hade ungefär 2-3 msk torkad, väl efter tycke och smak. Hacka paprikan och skölj konserverna i kallt vatten för att sedan tillsätta dem i köttfärsröran jag tillsatte även lite färska örter så som gräslök, persilja och timjan. Låt puttra ca 5 min och ta sedan av pannan från plattan.

När degen jäst färdigt. Vispa äggen i separat bunke och rör margarinet, måste vara rumstempererat. Blanda först margarinet i degen för att sen blanda i de vispade äggen, rör tills degen är jämn tillsätt sedan resterande mjöl 7-8 dl. Degen är lätt att arbeta med.

Antingen delar man upp degen i önskat antal delar och kavlar ut dem så de blir runda eller ovala, lägger fyllning på halva degbiten och penslar med ägg på insidan (som lim) och viker över man kan "stänga" pirogen genom att nagga kanterna med en gaffel.
Jag har ett hjälpmedel som jag använder när jag gör piroger, nämligen en "easy-cook" en form som man skär ut degen med och som sedan hjälper till att "stänga" pirgogen. Väldigt smidigt fast lite pilligt. (såldes på tv-shop för länge sedan men jag hittade min på ica)
Placera pirogerna på bakplåtspapper på en plåt och pensla med ägg. Sätt dem i mitten av ugen på 225 grader ca 10 minuter eller tills de fått fin färg.

Perfekt som mellanmål eller utflyktsmat!




Inga kommentarer: