torsdag 19 mars 2009

Cappucinopannacotta med chokladsås

Hade inga lämpliga formar, så jag använde mig av min muffinsplåt, klädde den med plastfolie. Resultatet blev inte ultimat, tror det är bättre att använda portionsformar.

6 personer

6 dl grädde
1 vaniljstång
55 g råsocker
2 tsk pulverkaffe (espresso) upplöst i 4 msk kallt vatten
2 tsk gelantinpulver

Chokladsås
1½ dl matlagningsgrädde
50 g mörkchoklad

Värm grädden med vaniljstångem, dela den på mitten och skrapa ur fröna, samt sockret. Värm tills det nästan kokar. Ta av från plattan. Lös kaffet i vattent samt tillsätt gelatinpulver - låt svälla 5 min. Värm över vattenbad tills gelantinen smällt. Blanda i lite av gräddblandningen i kaffe blandningen, häll sedan över all kaffe blandning i grädden. Häll upp i portionsformar som rymmer 1 ½ dl, låt stå i kylen 8 timmar.

Såsen: Smält chokladen, blanda i ½ dl grädde och rör till jämn smet, tillsätt sedan resten av grädden. Låt stå tills pannacottan skall serveras. Ringla runt om pannacottan garnera med chokladkulor.



(viktigt att man väljer kaffe med bra kvalité, kände att min smakade lite konstgjord kaffesmak, skulle ha satsat på bättre kaffe helt enkelt, man lär sig.)

Inga kommentarer: