tisdag 10 mars 2009

Kanelbullar med choklad eller bärfyllning

Jag bakade aldrig några minisemlor till farmor då jag blev för bakis men eftersom jästen redan var införskaffad samt att den går ut imorgon kände jag att det var hög tid att baka upp den idag. För några veckor sedan när jag stod i mataffärskön studerade jag en av veckotidningarna och på framsidan fanns det kanelbullar av olika slag med en massa spännande fyllning, jag köpte aldrig tidningen men googlade upp ett annat recept häromdagen där fyllningen till kanelbullarna bestod av 1 choklad och 2 blåbär & hallon, jag gav det en chans. Jag anpassade min fyllning till vad jag hade hemma. Detta är resultatet:


ca 50 bullar

150 g smör/margarin
5 dl mjölk
1 ½ dl socker
½ tsk salt
1 ½ tsk stött kardemumma
1 ägg
ca 12 dl vetemjöl

Fyllning 1:
Margarin
ca 120g finhackad choklad
Några sprut med chokladsåsen
Ett uns rostad chili, men ta det försiktigt

Fyllning 2:
Margarin
Blåbär
Hallon
Kokos
Råsocker

Smält smör och blanda med mjölken, skall bli 37 grader varmt, lös upp jästen med vätskan, tillsätt socker, kardemumma, salt, ägg samt mjölet. Arbeta smeten tills den blir smidig. Låt jäsa 45 minuter. Dela degen i två delar och kava ut dessa till rektanglar. Bred på ett tunt lager med margarin, lägg den hacka chokladen jämt över den ena rektangeln, spruta lite med chokladsåsen. Om man önskar kan man toppa med lite chili över chokladen men akta så det inte blir för mycket, detta kan även uteslutas. Rulla ihop och skär i ca 25 delar, lägg i bullformar. Låt jäsa 30 minuter innan de gräddas i 12-15 minuter på 225 grader.
Till fyllning 2 börjar man på samma sätt genom att bre på margarin. Strö över råsocker sedan bären (skall helst vara frysta om de inte är färska) avsluta med att strö över lite kokos (kan uteslutas) jäs och grädda på samma sätt som de andra bullarna.
Dock finns det inget som slår de traditionella kanelbullarna men ibland kan det vara kul att variera sig.


4 kommentarer:

Unknown sa...

men julia, vilken trevlig blogg du har. här ska jag minsann kika in oftare. kram frida.

Anonym sa...

Vad fin blogg Julia!Nu blir man ju sugen! Den här ska bevakas :)

Anonym sa...

Mums, de ser grymt smarriga ut! :-)

Anonym sa...

Men Jullan gu va härligt! Synd jag inte har ugn :( Finns det ngt gott för mig ändå?

Ashärligt verkligen, vet Vera om detta? Hon bakar ju som attans har jag fått för mig haha!

Puss Johanna